Nadměrné trávení času u obrazovek přináší dětem rizika – od osamělosti a úzkostí až po poruchy spánku a vznik závislostních vzorců chování. Česká republika přesto stále nemá jednotná pravidla pro používání mobilů ve školách. Psychologický institut Re:life se proto připojil k výzvě Dětství bez mobilu, která apeluje na Ministerstvo školství, aby školy byly bezpečným prostorem podporujícím zdravý vývoj a vztahy dětí.
Z naší praxe víme, že nadměrné trávení času u obrazovek s sebou nese rizika jako je osamělost, úzkosti, poruchy spánku i vznik závislostních vzorců chování. Přesto je Česká republika jednou z posledních evropských zemí, která nemá jednotná pravidla pro používání mobilů ve školách.
Proto jsme se jako Psychologický institut Re:life připojili k výzvě iniciativy Dětství bez mobilu. Ta apeluje na Ministerstvo školství, aby školy byly místem, kde děti najdou bezpečí, odpočinek od tlaku on-line světa a prostor k rozvoji zdravých vztahů i učení.
Výzkumy ukazují, že významná část českých dětí – přibližně třetina – a téměř polovina dospívajících používá mobilní technologie rizikovým způsobem. Zahraniční zkušenosti navíc potvrzují, že plošná regulace mobilů ve školách má pozitivní dopad na duševní zdraví, klima ve třídách i výsledky dětí. Nejde o zákaz technologií při výuce – naopak. Cílem je nastavit jasné hranice pro přestávky a volný čas ve škole tak, aby patřily dětem – jejich vztahům, hře a odpočinku – a ne obrazovkám. Pravidla by měla respektovat věk dítěte – omezení mohou být užitečná u mladších, zatímco u dospívajících je důležitější vést je k odpovědnosti a vlastní regulaci.
Odkaz na výzvu: DĚTSTVÍ BEZ MOBILU