Zuzana Pavelcová v dokumentu Českého rozhlasu Plus: „Rozmach nových médií nezastavíme. Odborná i laická debata by se měla ubírat směrem, který vnímá pozitivní, ale i rizikové aspekty nových technologií. Pokud se budeme točit v kruhu přijímání či nepřijímání, unikne nám podstata, a tedy, že je potřeba na to připravit naše děti i nás samotné“.
Manželský pár sdílí domácnost se stovkami japonských příšerek. Ty ale životy svých hostitelů obývají virtuálně – manžel je chytá pomocí aplikace Pokémon Go. Tento na první pohled „ujetý“ fenomén zkoumá Martina Pouchlá v dokumentu Ty, já a Pikachu.
(článek byl pro redakční účely zkrácen)
Debata o nových technologiích společnost dělí na fanoušky, kteří novinky vítají, a na ty, kteří varují před riziky. Polarita je matoucí i podle psycholožky Zuzany Pavelcové z psychologického institutu Re:Life, který se zabývá digitálním stresem. Podle ní je to samotná diskuze o nových médiích, co polarizuje.
„Rozmach nových médií nezastavíme. Odborná i laická debata by se měla ubírat směrem, který vnímá pozitivní, ale i rizikové aspekty nových technologií. Pokud se budeme točit v kruhu přijímání či nepřijímání, unikne nám podstata, a tedy, že je potřeba na to připravit naše děti i nás samotné,“ upozorňuje.
S technologiemi se například proměňují naše vztahy a jejich vnímání. „Ve virtuálním prostoru uzavíráme přátelství, rozcházíme se. Sociální sítě přinášejí nový rozměr komunity. Na druhou stranu zapomínáme, že proto, abychom byli spokojeni, potřebujeme fyzickou blízkosti jiných lidí. Potřebujeme oční kontakt, pohlazení. S virtuální komunitou můžu sdílet své strachy, ale když mi bude opravdu špatně, kdo mi podá léky, kdo se o mě postará? To už virtuální komunita nedokáže.“
Hraní digitální aplikace může být koníčkem i spojujícím článkem pro lidi, kteří by se v reálném životě nikdy nepotkali. Ale i zhoubnou vášní. Virtuální prostředí může být lákavější než to reálné. Jako nejrizikovější skupinu zmiňuje Zuzana Pavelcová děti ve věku od 11 do 17 let.
„Málokteré dítě se jde na internet cíleně vzdělávat a rozvíjet,“ varuje. „Ve virtuálním světě je snazší zažít úspěch a vyhnout se příkoří. Ale i zažívání příkoří je pro jejich rozvoj důležité.“ Zpozornět bychom měli tehdy, když je online aktivita upřednostňována před reálnou a když daný člověk zažívá konflikt sám se sebou – když nutkavě hraje, tráví čas online, byť cítí, že vlastně nechce.
Zdroj: Seriál Český rozhlas Plus Rozděleni svobodou. Odkaz na celý článek a dokument: https://plus.rozhlas.cz/rozdeleni-svobodou-ty-ja-a-pikachu-vylet-do-sveta-hracu-pokemon-go-8097741